King Arthur 2018

Purcells meesterwerk in een nieuwe versie

Synopsis

Emmeline is de blinde dochter van Conon, de hertog van Cornwall. De koning van Kent, Oswald, is een Saks. Hij maakt Emmeline het hof, alhoewel zij de verloofde van Koning Arthur is. Oswald besluit de Britten de oorlog te verklaren om Emmeline: daar pas begint het muzikale gedeelte van het werk. De veldslag loopt af in het nadeel van de Saksen, maar Oswald schaakt Emmeline op het eind van het eerste bedrijf. Arthur gaat naar haar op zoek: zijn tovenaar Merlijn heeft hem verteld dat alles wat hij ziet niet echt is. Dwaallichten proberen zijn ridders van de wijs te brengen, Arthur ontmoet Sirenen die naakt baden in een beek en hem proberen te verleiden. Hij belandt in het vierde bedrijf in een betoverd bos. Het komt uiteindelijk tot een verzoening in het vijfde bedrijf, en de opera wordt besloten met een feestelijke masque.

In theaterseizoen 17/18 presenteert BarokOpera Amsterdam de met succes bekroonde voorstelling King Arthur van Henry Purcell. Gedirigeerd door Frédérique Chauvet en in samenwerking met de talentvolle regisseur Sybrand van der Werf is een nieuwe voorstelling ontwikkeld waarin een minimum aan welgekozen scenische middelen in een maximaal theatraal effect resulteert.

Alle teksten zijn gekozen uit het oorspronkelijke libretto van King Arthur. Afwisselend laten we de poëtische Engelse taal van John Dryden horen, of, als het publiek de handeling direct moet volgen, een vertaling in het Nederlands van de hand van one vertaler dr. Toon van Wolferen. 

Meer weergeven

recensies

‘Vlotte King Arthur van BarokOpera Amsterdam met knipoog naar Brexit’...

‘Een snelle show, geestig en eigentijds. Dat is wat Barokopera Amsterdam

maakt van King Arthur van Henry Purcell.’...‘Het orkest onder leiding van Frédérique Chauvet staat op het toneel, speelt elegant en met brille. De solisten zijn behalve goede zangers ook prima acteurs.’ - Frans van Hilten, Kunsthart

‘De vijf protagonisten zingen prima en acteren met flair'...‘Regisseur Sybrand van der Werf staat theatraal voor behoud van frisse authenticiteit'...‘Fluitiste en dirigente Frédérique Chauvet zorgt met haar 9-koppige instrumentale ensemble voor een liefdevolle, gedetailleerde muzikale basis.’  - Mischa Spel, NRC Handelsblad

'De genietingen kwamen vooral uit de zang. De sopranen Wendy Roobol en Mijke Sekhuis, tenor Mattijs Hoogendijk en bariton Pieter Hendriks hebben mooie, frisse en krachtige stemmen' - Franz Staatsman, Placer d'Opera 

 

Sybrand van der Werf regisseert het verhaal met veel ironie. Ook een gootsteenontstopper kan als wapen dienen, een fatale dreun wordt opgeroepen door een klap met een rubberen hamer op een watermeloen en de boventiteling geeft hartige vloeken weer met een hashtag...De vijf zangers kunnen overweg met de humor. Wendy Roobol en vooral Mijke Sekhuis zingen prima...Frédérique Chauvet laat haar musici spelen met een mooie slanke en transparante klank, met veel aandacht voor de blazers...Voor wie Verdi een paar stappen te ver is maakt Barokopera Amsterdam opera heel verteerbaar. - Dick van Teylingen, Theaterkrant

Recensies théâtre de l’Athénée, Parijs, oktober 2018

Een ontregelde en explosieve King Arthur in het Athénée

 

Purcell’s King Arthur verovert het ’Athénée in een zotte enscenering, die kiest voor de ironie met een flinke dosis Britse humor in de stijl van Monty Python. Oog en oor worden blijvend geboeid door.........(lees meerOlyrix 4/10/18

 

Een onorthodoxe benadering, ondeugend en vrijpostig… een spannend en vermakelijk schouwspel…....(lees meerMusicologie.org 4/10/18

 

Zoals de vijf zangers Franse spreekteksten afwisselen met Engelstalige zang, zo laat deze briljante versie, amusant zonder te zoeken naar de grap voor de grap, zich volgen zonder dat de boventiteling afleidend werkt......(lees meerFroggy’s delight octobre 2018

 

Op het moment dat de artiesten opkomen, is de toon gezet; dit gaat een zotte, ongebruikelijke en vooral zeer humoristische voorstelling worden… Elk van vijf spelers vertolkt alle personages van het stuk.......(lees meer)

Avant Scène Opéra 3/10/2018

Team & Cast

Cast
Marije van Stralen (sopraan), Elvire Beekhuizen (sopraan), Oscar Verhaar (countertenor), Matthijs Hoogendijk (tenor), Pieter Hendriks (bas-bariton)

Crew

Frédérique Chauvet, (artistieke & muzikale leiding), Sybrand van der Werf (regie), Onno Heerlien (voorstellingsleider), Sanne Puijk (kostuums), Paul Meijster (licht & techniek), Toon van Wolferen (boventiteling), Frerick den Haan (marketing & pr)

Ensemble

Jean-Marc Haddad (viool), Clara Lecarme (viool), Céline Cavagnac (altviool), Frédérique Chauvet (barokfluit), Gilberto Caserio (barokhobo), Diego Nadra (barokhobo), Bruno Fernandez, Mauricio Humada (baroktrompet), Elly van Munster (theorbe), Tal Canetti (basse de violon), Jérôme Brodin (klavecimbel), Stephen Eelhart (slagwerk)

 

Bestel de dubbel-CD!

Na een reeks concertante uitvoeringen waaronder in de Grote Zaal van het Concergebouw (Zondagochtend concerten) is eind 2013 van onze King Arthur een album met twee CD's uitgebracht onder het Franse label Ligia Digital, gedistribueerd door Harmonia Mundi. Het album is tevens verkrijgbaar à € 25 door bestelling direct bij ons (klik hier) of bij een van onze uitvoeringen.

 

De King Arthur-CD in de pers.

''De luisteraar waant zich aanwezig in een klein baroktheater. Het plezier spat er aan alle kanten vanaf.'' De Telegraaf, Thiemo Wind, januari 2014


''Het beluisteren meer dan waard… Een mooie voorlopige kroon op het werk van BarokOpera Amsterdam…De doorgaans jonge musici en vocalisten van BarokOpera Amsterdam weten onder leiding van Frédérique Chauvet ook echt van wanten.''
Klassieke Zaken, januari 2014