de ontmaskering van peter de grote

Synopsis

Theatraal vuurwerk en muzikale juweeltjes: In De ontmaskering van Peter de Grote nemen we u mee naar 1697, het jaar dat de Russische Tsjaar in Nederland verbleef om zich te verdiepen in de Hollandse scheepsbouw. Tsaar Peter de Grote was een raadselachtig figuur, balancerend tussen Oost en West. Hij is door de eeuwen heen een voorbeeld voor veel Russische leiders: verlicht heerser, daadkrachtig, veelzijdig en voorstander van modernisatie. Maar daarnaast kon hij wreed en meedogenloos zijn. De vragen die de Russen tot op de dag van vandaag bezig houden zijn:  Was Peter nu een schurk of een heilige? 

'Het resultaat was fantastisch in al zijn lichtheid en afwisseling! Juist het hechte ensemble met zoveel virtuose individuele spelers droeg zo veel aan de wendbaarheid van de voorstelling bij en versterkte de humor en ironie van de muziek! Een genot!'

Wilbert Hazelzet (Barokspecialist en docent traverso aan het Conservatorium Utrecht)

Vele dichters, kunstenaars en componisten haalden inspiratie uit het leven van Peter de Grote. Om dichterbij dit fascinerende personage te komen kiezen wij als uitgangspunt muzikale hoogtepunten van Grétry (1790), Donizetti (1827) en Albert Lortzing (1837) uit drie "opéra-comiques” die over zijn leven zijn gecomponeerd.

Deze werken bevinden zich in de collectie van het Théâtre Français de La Haye, het beroemde Nederlandse theater- en operagezelschap dat bestond vanaf de 17de eeuw tot het jaar 1919. Ze waren rond 1800 zeer populair in Europa. 

Meer weergeven

Nieuws

Schermafbeelding 2019-01-14 om 16.33.22.

Team & Cast

Cast
Varvara Tishina (sopraan), Falco van Loon (tenor), Jacques de Faber (tenor), Pieter Hendriks (bariton), Marc Pantus (bas-bariton)

scènes-1_edited-2.jpg
scènes-2_edited-1.jpg
scènes-3_edited-1.jpg

Hoe Circus en Opera samen komen

NH dagblad.jpg

recensies

Leidsche Dagblad (Lidy van der Spek)

'Er wordt werkelijk hartveroverend gespeeld door vijf fantastische zangers, twee circusartiesten, begeleid door een klein maar fijn barok-orkestje dat op het puntje van hun stoel musiceert onder de ijzersterke directie van Frédérique Chauvet.'....'Varvara Tishina zingt stralend licht, met gevoel voor humor en verfijning met keisnelle hoge nootjes.'....'Pieter Hendriks en Marc Pantus zijn meesterlijk in wisselende bezettingen'...'Falco van Loon en Jacques de Faber variëren hun lichtere timbre naar hartelust van hevig verliefd naar ontwapenend aards.'....'Acrobaat Stella Garbe Huedo en jongleur Noah Schiltknecht, laten met hun gedisciplineerde souplesse ongelofelijk knap hun lichaamstaal spreken.' Lees meer

Opera Magazine (Jordi Kooiman)

'De tenoren Falco van Loon en Jacques de Faber contrasteren mooi met elkaar; de eerste hoog en elegant, de tweede robuuster...Marc Pantus verdiept het klankbeeld met zijn lage stemgeluid. Zijn kalme vertolking van een Russisch volkslied is voor mij het hoogtepunt...Omdat er uit verschillende opera’s geput wordt, spelen de vier heren in de cast elk wel een keer de tsaar. Regisseur Nynke van den Bergh maakt dat met een simpele maar slimme vondst visueel en geloofwaardig...Acrobaat Stella Garbe Huedo en jongleur Noah Schiltknecht – een innemend duo dat voortdurend je ogen weet te lokken...Het is boeiend om ‘nieuwere’ componisten op authentieke instrumenten te horen...Genoeg virtuositeit om van te genieten.' Lees meer

ForumOpera (Laurent Bury)
'Donizetti's Marietta is een uitgelezen rol voor Varvara Tishina, waarbij zij meerdere kansen krijgt met Italiaanse fragmenten op het podium te schitteren...Falco van Loon staat dicht bij de Franse haute-contre, die heel goed is voor Grétry...Pieter Hendriks imponeert met zijn prachtige uitspraak en maakt indruk met de Tsaar van Lortzing (Verraten!)' Lees meer

Meer over Nynke van den Bergh

NRC (Kester Freriks) ****:

Regisseur Nynke van den Bergh en de Nederlandse librettist Alice Zwolschen hebben niet alleen het verhaal dramatisch gemaakt, ze hebben het ook vernuftig toegesneden naar de locatie – van water en wilgen – en de huidige tijd.”

 

Theaterkrant (Max Arian) ****:

Nynke van den Bergh heeft in haar regie heel veel kleinere en grotere grapjes ingelast, maar vermeden dat het een dolle boel wordt.

Crew

Frédérique Chauvet, (artistieke & muzikale leiding), Nynke van den Bergh (regie en teksten), Onno Heerlien (voorstellingsleider), Sanne Puijk (decor & kostuums), Dasha van Amsterdam (dramaturgie), 

Alex van Doesburg (licht & techniek), Toon van Wolferen (vertaling & boventiteling), Frerick den Haan (marketing & pr)